Page 94 - Cakrawala Pendidikan: E-Learning Dalam Pendidikan
P. 94
l'nn/11'11, Kualiros rla/m11 l'r'mhel!umwl
only as its understood by others. Today. teaching
is often viewed as a routine function, tacked on,
something almost anyone can do. When defined
as scholarship, however, teaching both educated
and entices future scholar. Great teachers create
a common ground of intellectual commitment.
They stimulate acflve, not passive, learning and
encourage students to be critical, creative
thinkers. with the capacity to go on learning .... "
Dengan persepsi sebagai scholar, seorang tenaga
pengajar membuat perubahan-perubahan yang mewarnai
pembelajaran, sebagaimana dinyatakan juga oleh Brooks &
Brooks (1993, h. 9) bahwa:
"... making a difference is when students work
with adults (i.e., teachers) who continue to view
themselves as learners, who ask questions with
which they themselves still grapple, who are
willing and able to modify both content and
practices in the pursuit of meaning, and who treat
students and their endeavors as works in
progress which are unique, not uniformed finished
products".
F. Proses Pembelajaran
Kualitas dalam pembelajaran dapat dicapai jika direnca-
nakan dan 'dirancang dengan matang. Setiap langkah yang
cJitempuh oleh tenaga pengajar, setiap interaksi yang terjadi
antara siswa dan tenaga pengajar, serta setiap interaksi yang
terjadi antara siswa, tenaga pengajar dan materi, memiliki alasan
untuk ditempuh dan memiliki landasan teori ataupun landasan
praktis untuk dilakukan. Semua sudah direncanakan dengan
matang, dirancang untuk mencapai kebermaknaan, disusun
secara terpadu (coherence) antara satu komponen dengan
komponen yang lain. diterapkan secara bersungguh-sungguh,
dan dievaluasi secara terus menerus.
78