Page 385 - Cakrawala Pendidikan
P. 385

Udin S.


          tersebut  seyogyanya,  " ...  not be  labelled as  the  final,  fixed  word
          on  social  studies  curriculum",  demikian  dipertegas  oleh  Louis
          Grigar.
          Di  dalam Laporan NCSS yang  kedua,  "Charting A Course" nampak
          jelas  upaya  untuk  mempertegas  visi,  misi  dan  strategi  "social
          studies"  dalam  Laporan  NCSS  yang  pertama  "Scope  and
          Sequence".  Menu rut  Laporan  tersebut,  untuk  abad  ke  21,  "social
          studies  curriculum"  seyogyanya  memiliki  ciri-ciri  menitikberatkan
          pada  "roles of citizen  in  a  democracy";  memberikan  "consistent
          and  cumulative  learning  from  kindergarten  through  12th  grade";
          menuntut  "history  and  geography  should  provide  matrix  or
          framework for social studies"; memusatkan  kurikulum bukan hanya
          pada  "major  civilization and  societies"; mengembangkan  jaringan
          keterkaitan  ilmu  sosial  dengan  "the  humanities  and  the  natural
          and  physical  sciences";  menempatkan  konten  untuk  tidak
          diperlakukan  sebagai  hal  yang  harus  diterima  dan  diingat;
          menuntut  penerapan  proses  pembelajaran  interaktif,  seperti
          "reading,  writing,  observing,  debating,  role-play  or  simulation,
          working  with  statistical  data  and  using  critical  thinking  skills";
          memanfaatkan  aneka  media  dan  sumber  belajar;  pemberian
          dukungan  dari  seluruh  jajaran  pengelola  pendidikan;  dan
          menempatkan  "esssential  knowledge"  dalam  pembelajaran  di
          setiap jenjang pendidikan persekolahan.
          Sedangkan  yang  seyogyanya  menjadi  tujuan  dari  "Social  Studies
           Education" adalah mengembangkan:

                "(1 )Civic  responsibility  and  active  civic  participation.
                (2)Perspective on their own life experiences so they  see
                themselves  as  part  of  the  larger  human  adventure  in
                time  and  place.  (3)A  critical  understanding  of  the
                history,  geography,  economic,  political,  and  social
                institutions. traditions,  and  values  of  the  United  States
                as  expressed  in  both  their  unity  and  diversity.  (4)An
                understanding  of  other  peoples  and  the  unity  and
                diversity  of  world  history,  geography,  institutions,
                traditions and  values.  (S)Critical attitudes and analytical
                perspectives  appropriate  to  analysis  of  the  human
                condition" (NCSS, 1989:6).


           378
   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390